Vem är Mary Page Marlowe? Ensemblen berättar om Dramatens nya föreställning
I elva scener på Dramatens stora scen visas den ovanligt vanliga karaktären Mary Page Marlowes liv. Hon är ung, hon är gammal. Hon är gift, skild, arg och glad. Rollen som Mary Page görs av flera skådespelare i olika åldrar, Femina fick en pratstund med två av dem Melinda Kinnaman och Kajsa Ernst samt regissören Alexander Mørk-Eidem om den fiktiva karaktären.
– Jag tycker det är så intressant, jag vet inte varför, men jag kan känner verkligen som att hon finns. Till exempel jag är den som har scener med barnen och där är hon inte den bästa mamman alltid, hon har mycket med sig själv som kanske står i vägen för att hon verkligen ska höra, se och verkligen känna vad de behöver. Men jag tänka att det säkert finns en massa andra scener där de har skitkul, säger Melinda Kinnaman.
”Vi har alla våra historier”
Handlingen spelas inte upp kronologiskt, utan publiken får ta del av Mary Pages liv i små pusselbitar. Hennes karaktär beskrivs av Dramaten själva som en ”alldeles vanlig ovanlig människa”.
– Hon är en vanlig kvinna i den bemärkelsen att hon föds, lever och dör. Det handlar inte om en drottningen eller en spion i krigets England. Det är inte de yttre dramatiska omständigheterna utan det är en vanlig människas liv som man får följa i olika nedslag, säger Kajsa Ernst.
– Men det är intressant för när man tänker kring ordet vanlig, då tänker jag först att det är tråkig. Men jag kommer också ihåg att jag tänkte ”Vadå vanlig?”, för hon är med om några fruktansvärda grejer i sitt liv. Men samtidigt är det så här, att det har vi alla varit. Hon är vanlig såtillvida att vi alla har våra historier, och de kanske inte är så stora och dramatiska, säger Melinda Kinnaman.
”Det handlar om mig”
Bakom den nyskrivna pjäsen står den amerikanske Pulitzerbelönade författaren och Homeland-skådisen Tracy Lett, pjäsen har sedan tidigare satts upp både i London och på olika scener i USA. Regissören Alexander Mørk-Eidem berättar att han blev lockad av pjäsen eftersom den har en sådan hög grad av igenkänning.
– Det var en del scener som jag själv varit med om. Som att berätta för barn att föräldrarna ska skiljas, till exempel. Den var hård, både i pjäsen och i verkligheten. Sen även känslan av ensamhet, som jag tror att de flesta människor känner av. Att okej, du har pojkvän, flickvän, fru eller barn men ibland så är du helt ensam ändå, hur många du än omger dig med.
– Det är vi som vanliga människor som går in och det är ett plus i kanten om vi kan känna igen oss: att det handlar om mig, säger Kajsa Ernst.
Se hela samtalet med Melina Kinnaman, Kajsa Ernst och Alexander Mørk-Eidem här nedan.
(Artikeln fortsätter under klippet)
Var och en av de sju skådespelare som spelar Mary Page är på scen totalt i 2-3 scener, och varje Mary Page är unik.
– Vi har inte alls gjort så att vi försöker likna varandra, varken i frisyrer eller hur vi spelar, pratar eller något sånt. Det finns inget sådant att vi försöker göra samma. Vi ser ju inte ens lika ut alls, säger Melina Kinnaman.
– Det är lite av poängen, som person är man ganska olika i mötet med olika människor, kanske olika i olika åldrar. Jag tänkte mer åt det hållet att Mary Page Marlowe är någon vi kan identifiera oss med och vad som hänt i våra liv, mer än nödvändigtvis en episk berättelse med samma frisyrer. Vi har kort brunt hår, lite längre, lite 60-tal. Jag tror att berättelsen blir lite rikare då, säger Alexander Mørk-Eidem.
Han berättar att han inspirerats av I’m not there, Bob Dylan-filmen från 2007, där sex skådespelare, bland dem Cate Blanchett, som var och en har sina egna unika förutsättningar att gestalta sin del av den ikoniska artistens liv.
Demokratisk föreställning
Utmaningarna för skådespelarna i Mary Page Marlowe är att deras del av pjäsen utgör ett par scener.
– Utmaningen är att lita på det, att det räcker. Eftersom vi är så många som gör henne i flera olika åldrar och lita på att ”när Mary Page är här, så händer det här”. Det är utlagt på ett kollektiv att göra hennes liv, säger Kajsa Ernst.
Alla skådespelare är på plats samtidigt under pjäsens gång, tack vare den roterande scenografin som samspelar med handlingens olika nedslag när publiken får ta del av Mary Page Marlowes olika åldrar och händelser i livet.
– Det ska vara lite svårt, men det är inget hemligt eller konstigt, men det är ett mysterium. Vem är hon? Det är olika aspekter och berättelser om vad som hänt ur hennes liv, så man måste vara lite detektiv som åskådare för att få alla bitarna det här pusslet på plats, säger Alexander Mørk-Eidem.
Men Melinda Kinnaman intygar att föreställningen inte är otillgänglig eller abstrakt att förstå.
– Jag tror att det kommer vara spännande för publiken, för att det är ett pussel. Men den är väldigt lättillgänglig, den är inte svår. Spelsättet och scenerna är ungefär som en tv-serie och så har vi en fantastiskt scenografi som gör att man ser igenom olika filter, säger Melinda Kinnaman.
Mary Page Marlowe har premiär på Dramaten den 6 december.