Malena Ernman om utbrändheten och diagnosen: ”Jobbet och skogen blev mina andningshål”
– Jag hade etta i syslöjd. Nu kanske jag kan höja mig till en tvåa i alla fall, säger den mångfacetterade artisten, som dessutom steg för steg hade en utbrändhet att hämta sig ifrån.
Blåmärkena börjar blekna men hon har fortfarande ont i ett knä.
På samma vis som hennes akrobatiska färdigheter var en gimmick under åren som mezzosopran på världens främsta operahus, lika mycket har hon levt sig in i rollen som Gabriella i musikalversionen av Såsom i himmelen.
Den misshandlade kvinnan som vågar lämna sin man när hon hittar rösten och kraften i musiken.
– Jag tycker om fysisk teater och att gå all in. Det var därför det var roligare att ha killroller inom operan. Då fick man både vara rolig, parodisk och ta plats.
Kulturen drabbades hårt av pandemin
Även om hennes kropp bokstavligen fått sina smällar beskriver Malena Ernman, 52, det som en befrielse när publikrestriktionerna hävdes i februari och musikalen kunde få sin premiär i Göteborg efter två års väntan.
– Såsom i himmelen var fantastiskt och precis vad jag behövde då; att vara del av en ensemble som blev som en familj och med kollegor i min egen ålder. Det ser man inte så ofta inom musikal i Sverige. Vi har de bästa artisterna i världen men alla sticker utomlands och gör succé i England, New York och Berlin eftersom vi inte är så rädda om de vi har.
Vill du läsa hela artikeln?
Skapa ett konto på Femina – helt gratis!
Medlemmar får mer – spara artiklar och obegränsad läsning.
Logga in