Så kan du använda sociala medier för att göra karriär
Här guidar pr-strategen Edit Künstlicher dig genom sociala medier-djungeln, och pekar ut både fällor, måsten och möjligheter.
– Man ska ställa sig frågan om varför man ska synas, säger hon.
I dagens samhälle går det inte att komma ifrån sociala medier – från barn till pensionär, alla har något plattform de frekventerar dagligen. Facebook, Instagram, Twitter, TikTok. Utbudet varierar, men mekanismerna är desamma.
Oundvikligen har sociala medier blivit en självklar del av arbetslivet också, och för de som antingen vill vara attraktiva på arbetsmarknaden, aktivt söker jobb eller driver eget företag så är sociala medier något som bör tas i beaktande.
Edit Künstlicher är varumärkesstrateg och pr-strateg, och driver en agentur där hon bygger och utvecklar personliga varumärken. Hon jobbar med bolag inom ämnen som hälsa och teknologi och har genom åren också haft profiler som Jessica Frej, Titti Schultz och Tomas Eriksson.
En av hennes specialiteter är just sociala medier, och hur man bygger sitt personliga varumärke där för att det ska leda till jobbmöjligheter.
– Vi jobbar jättemycket med sociala medier, personligt varumärkesbyggande och employment branding.
Behöver man verkligen använda sociala medier för att komma någon vart i karriären? Det beror så klart på bransch och jobb, men för många personer är svaret faktiskt ja. Samtidigt ska man inte fläka ut sig riktningslöst i sociala medier ”bara för att”, utan visa upp rätt delar av dig själv.
– För att få ett jobb i dag är det sociala nätverket superviktigt, i dag sker mycket genom nätverk. Men man ska ställa sig frågan om varför man ska synas. Om man exempelvis vill skapa en expertroll, man kanske är jätteduktig på hållbarhet eller cement eller mode – om du har en specialkunskap är det klart att det är av intresse att folk förstår det och att du kommunicerar det i dina kanaler, säger Edit Künstlicher.
Fundera över vad du inte publicerar
Precis som det är viktigt att tänka på vad man lägger upp på sina sociala medier, så bör man också fundera över vad man låter bli att publicera.
– Många företag uppskattar att man är engagerad i frågorna som företaget är engagerade inom. Det är viktigt att tänka på vad man gillar och lägger upp. Det är inte oproblematisk att först lägga upp bilder på sig själv när man shoppar, för att sedan jobba med hållbarhet. Det ger en skev bild. Därför behöver man ha en strategi utifrån vad man är intresserad av att göra.
– Lägger man upp på sociala medier att man har haft långa sjukdomsperioder kan det också vara känsligt ur ett arbetsperspektiv.
För yngre generationer har sociala medier i olika former varit en självklarhet sedan barnsben, och barn som växer upp nu kommer inte minnas en tid utan Instagram och TikTok. Men med många år i sociala medier kommer också ett digitalt fotavtryck.
Vad ska man inte göra? Edits tre tips!
– Man ska inte lägga upp massa svartvita bilder om man inte måste, det är mycket svårare att få snurr på.
– Tänk kvalitet på bilderna. Oavsett om det är professionella bilder eller inte är det bra med ljusa och trevliga bilder. Bildkvalitet är en typisk sak som folk tänker är ”jaja”, men det är viktigt.
– Tänk på att folk tar fler skärmdumpar än man tror. Det är lätt att tänka att man kan göra rörligt material som försvinner i Instagram Story eller händelser på Facebook, men ta hänsyn till att det kan skärmdumpas.
Det digitala fotavtrycket är kort och gott det som dyker upp när man googlar sitt namn. Vad tycker upp om du söker på ditt eget namn, och passar det med bilden du vill ha utåt?
– Jag rekommenderar alla att googla sig själva och titta på sitt digitala fotavtryck och vad som kommer upp på bildsök. Överensstämmer det med den jag vill porträtteras som? Det är superviktigt när man söker jobb, för rekryterare googlar. Det är lite som när man ska bjuda hem folk, då brukar man ju städa först. Inför att söka ett jobb kan det vara läge att städa. Problemet är bara att Google är skitjobbigt att städa, säger Edit Künstlicher.
Vilka sociala medier passar dig
Men vilka sociala medier ska man välja då? Behöver man verkligen synas på både Linkedin, Facebook, Instagram oh Youtube? Nej, det behöver du verkligen inte. Snarare är det bra att välja en huvudsaklig plattform för dina syften, oavsett om det är ett eget företag eller för att lyfta dig själv i ögonen på potentiella arbetsgivare.
– Man behöver sätta en tydlig strategi. När man väl vet varför man vill synas, då väljer man kanal. De allra flesta finns på olika kanaler, men är inte aktiva på alla. Man måste fundera över hur man vill bygga sin karriär i sociala medier. Om du är egenföretagare får du fundera över var det finns potentiella kunder. Eller var det finns potentiella arbetsgivare om du letar jobb.
Edit konstaterar att det är viktigt att skilja sina kanaler åt – skriver du om personliga saker på Facebook och blir taggad i festbilder är det kanske inte där du ska kommunicera information om ditt företag.
– Vilken som är de vanligaste kanalerna att använda är olika för olika branscher. Inom mode och skönhet är Instagram jätteviktigt, medan Linkedin är en självklar kanal i andra branscher. Man behöver ha ett mål, och så kan man göra kanalval efter det.
Konkreta tips: Så bygger du ditt varumärke i sociala medier
Steg 1: Googla dig själv.
Börja med att göra en googling och få koll på hur det ser ut i dag. Sedan kan du eventuellt städa ditt digitala fotavtryck. Har du bilder som var härliga för 15 år sedan som ligger uppe på Facebook ska du lyfta bort dem. Det här kan kräva lite tid, beroende på var man är i livet och i karriären.
Steg 2: Varför vill du synas?
Ställ dig frågan: Varför vill jag synas? Vad är målet med att synas? När du gjort det sätter du en strategi för hur mycket du ska synas. Välj en kanal där du tycker det är roligt, det är ingen idé att synas där det inte känns kul, för det blir aldrig långsiktigt. Tycker du inte om Youtube? Don’t do it!
Steg 3: Innehåll
Nästa ställningstagande är vad du ska synas med. Vilket innehåll vill du ha? Länka till det du brinner för, och bjud på din expertis. Här gäller det att ha en lite redaktionell agenda – gör en mindmap på vad du kan. Det ska vara du och aldrig kännas konstlat. Skapa innehåll efter det du kan och tycker om.
Steg 4: Bli aktiv och synkronisera
Många säger att de är aktiva på sociala medier, men när man frågar vad de gör så säger de ”jag tittar”. Man behöver gå från att titta till att prata. Det är väldigt många som inte förstår att det inte räcker med att ha en bio. Har du flera kanaler är det bra att jobba med enhetliga bilder, så du har samma profilbild i olika kanaler. Ha samma bild på Linkedin som på Instagram om du vill skapa ett brand, och se över presentationen, och lyft det som du vill attrahera. Är målet att göra karriär och få ett jobb i Hong Kong? Då är det kanske inte faktumet att du golfar som du ska lyfta i din bio. De är viktigt att vara on point om man ska bygga varumärke, och göra skillnad mot en privat kanal.