Trendar: BokrecensionerKändisarMusikFilm och tvLitteraturTeaterSe ''Vad är grejen med?''

Vad är grejen med? #13 – FeminaBrand logo
Vad är grejen med? #13 – Femina

Album

Joe Goddard – Harmonics

Joe Goddard – Harmonics
Joe Goddard – Harmonics.

“There’s a lot of aggressive division in the world, and I wanted this to be loving, romantic – and fun.” Den 12 juli släpper Hot Chips Joe Goddard sitt tredje soloalbum: Harmonics, där han samarbetat med ett koppel olika artister och empati och harmoni varit ledorden under processen. Garage, afrobeat, house, hiphop, pop, disco, melankolisk indie – stämningen har helt tydligt varit experimentell. Jag gillar det! Harmonics släpps den 12 juli.

Utställning

Fest – konsten att roa sig! – ­utställning på Läckö slott

Sara Danius, utf. 2020, fotografi, pigmenttryck på syrafritt bomulls­papper.
Sara Danius, utf. 2020, fotografi, pigmenttryck på syrafritt bomulls­papper.Carl Bengtsson och Sven Westerlund

Varje år kan man se utställningar av Nationalmuseum på Läckö slott i närheten av Lidköping, och i år firas deras 25 år av samarbete med temat fest och konsten att roa sig genom tiderna. Här hittar man exempel från stora högtider och vardagliga kaffekalas, uppdukningar från slottsherren Magnus Gabriel de la Gardies epok och Nobelmiddagen. Dansande porslinsfigurer, glasbakelser och smycken, fotokonst och måleri. Och, Sara Danius otroliga Nobelklänning från 2018. Utställningen pågår till den 15 september. lackoslott.se

Film

Jean-Luc Godard, monster och pride på SVT

Jean-Luc Godard, monster och pride på SVT.
Jean-Luc Godard, monster och pride på SVT.BONNIERS

Om (när) det sommarregnar har SVT något för de flesta att underhålla sig med inomhus, och i juli kör de i ­filmväg tre större teman: 1. Jean-Luc Godard. (Missa särskilt inte Till sista andetaget och Leva sitt liv!) 2. Monstertema, med klassiker som Alien och Night of the Living Dead och sevärda nyare obehagligheter som A Quiet Place. 3. Pride, med titlar som Fucking Åmål, campiga The Rocky Horror Picture Show och mästerregissören Céline Sciammas långfilmsdebut Water Lilies. Spana in tablån och på SVT Play!

Podd

Poddpurri

Poddpurri
Poddpurri.

Semestern är en bra tid att lyssna på alla de där poddarna man blivit tipsad om. Själv sätter jag förhoppningsvis tänderna i Internetpionjärerna, om när Sverige kopplades upp. Annat internetrelaterat jag är nyfiken på: Reply All, Rabbit Hole och Who trolled Amber? Och så This American Lifes Jane Doe-avsnitt om vad som hände sedan med några av kvinnorna som trädde fram när #MeToo exploderade, och Grapevine om antitransrörelsen, och Magnificent Jerk, och…

Konst

EHM [Event Horizon Malmö] – Koo Jeong A på Malmö Konsthall

Koo Jeong, A Resonance 2020.
Koo Jeong, A Resonance 2020.Courtesy konstären PKM Gallery

I år representerar den koreanska konstnären Koo Jeong A inte bara Sydkorea på årets Venedigbiennal, hen har också transformerat Malmö konsthalls rum med en skatebar trä­skulptur som publiken kan röra sig genom och åka skateboard och promenera på. Skulpturen – OooOoO Malmö – kompletteras sedan med stora väggteckningar i uppförstorad skala utförda direkt på konsthallens väggar. Utställningen pågår till den 25 augusti. ­malmokonsthall.se

Konst

Hans Op De Beeck på Nordiska Akvarellmuseet på Tjörn

Hans Op De Beeck, The Horseman, 2020.
Hans Op De Beeck, The Horseman, 2020.Studio Hans Opde Beeck

Den belgiska konstnären Hans Op de Beeck är kanske mest känd för sina installationer, men jobbar också med skulpturer, videoverk, texter, teckningar, fotografier och akvarellmålningar. Dessutom har han arbetat inom ­teater-, opera- och dansvärlden, bland annat med scenografi och kostym till Stoic på GöteborgsOperan 2018. I utställningen Vanishing Point ingår akvarellmålningar i storformat, ett urval nyare skulpturer och hyllade Danse Macabre, en monokrom karusell i naturlig storlek. Pågår till den 22 september. akvarellmuseet.org

Konst

Anish Kapoor på Arken i Köpenhamn

Anish Kapoor, Destierro, 2017.
Anish Kapoor, Destierro, 2017.David Stjernholm

Anish Kapoor – UNSEEN är den första stora soloutställningen med den indisk-brittiske konstnären i Skandinavien, och av hyllningarna och bilderna därifrån att döma är det en mäktig upplevelse. Många av hans verk är lika känslomässigt som rent fysiskt monumentala, vissa är tillverkade i ett av de svartaste material som ingenjörskonsten kunnat uppbringa – så svart att dess förmåga att absorbera ljus har liknats vid hur svarta hål i rymden beter sig, och svårt för ögonen att överhuvudtaget få grepp om. Svindel. Måste dit! Pågår till den 20 oktober. arken.dk

Serie och sport

Tour de France: Unchained – säsong 2 på Netflix

Tour de France: Unchained – säsong 2 på Netflix.Pauline Ballet

Tour de France går in på sluttampen, och har man inte gjort det än är det hög tid att ta sig an Netflix-serien Tour de France: Unchained. Perfekt för den som vill förstå cykel­sporten inifrån och ut! Första säsongen handlade om det som hände bakom kulisserna, på vägarna och i huvudena på cyklister och teamledare under 2022 års lopp, och den nyligen släppta andra säsongen spelades in under 2023. netflix.com

Konst

Photo Synthesis – Shepard Fairey på Fotografiska i Stockholm

Panther Power, Shepard Fairey.
Panther Power, Shepard Fairey.Obey giant art inc

Med sina offentliga vägg­målningar, klistermärken och klädmärket OBEY har Shepard Fairey blivit en av världens mest kända gerillagatukonstnärer, och allra mest känd är han kanske för Barack Obama-porträttet inför USA-valet år 2008. I sommar presenterar Fotografiska Shepard Faireys första soloutställning i Sverige, med över 200 fotorelaterade verk som spänner från tidig karriär till det helt färska. Pågår till den 13 oktober. fotografiska.com

Konst

Masters of Contemporary Sculpture på Carling Dalenson Gallery i Stockholm

Masters of Contemporary Sculpture på Carling Dalenson Gallery i Stockholm.
Masters of Contemporary Sculpture på Carling Dalenson Gallery i Stockholm.Carl Henrik Tillberg

Sista chansen! Den fina utställningen med skulpturer av tungviktartrion Ugo Rondinone, Joel Shapiro och Michael ­Craig-Martin pågår bara till 28 juli, så om man inte hunnit till galleriet Carling Dalenson än är det dags. carlingdalenson.com