Trendar: BokrecensionerKändisarMusikFilm och tvLitteraturTeaterSe ''Vad är grejen med?''

AvJohanna Lejon
Fotograftt
Böckerna ”Puss” och ”Kram” älskades av en hel generation. Men hur kommer det sig att de blev så poppis? Femina berättar om Hans-Eric Hellbergs succé.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Vad är grejen med? #11 – UtvandrarnaBrand logo
Vad är grejen med? #11 – Utvandrarna

2016 kom beskedet att författaren Hans-Eric Hellberg avlidit. Han blev 89 år gammal. I dag har många dålig koll på Hans-Eric. Men på 1970-talet var han en av landets allra största författare och under åren prisades han flertalet gånger, år 1975 av självaste Astrid Lindgren. En hel generation läste hans ungdomsböcker, böcker som samlades under namnet ”Kram-serien”. Under årens lopp författade Hans-Eric Hellberg inte mindre än 78 böcker. Den första såg dagens ljus 1958, den sista skrev han 2003. Han skrev också noveller, filmmanus, radiopjäser, sagor i Bland Tomtar & Troll samt kåserier.

Historien bakom Kram-serien

Det stora genombrottet kom dock med boken Kram. Året var 1973 och med den fick Sverige en ungdomsbok på temat sex och samlevnad. Bakgrunden var tydlig. Hans-Eric Hellbergs danska förläggare, Ib Permin, stod för initiativet. Ib ansåg att det var dags för ett sexuellt genombrott inom barnlitteraturen. Boken kom att marknadsföras med det i dag märkliga, och ytterst tveksamma, uttrycket ”porr riktad till barn”. Och trots att det var frigjort 1970-tal, var detta inte alls oproblematiskt, ens då. Recensenterna tog emot boken med ljummen kritik. ”En bok som heter Kram bör handla om kramar”, skrev Gunnar Andersson i Jönköpingsposten, enligt Aftonbladet, ”och inte om pill på Petter Niklas”. Men, debatten till trots! Boken, och dess uppföljare, älskades av publiken. Många förbjöds läsa böckerna, av föräldrarna, men lånade (eller stal!) dem på biblioteket, istället.

– Ända sen min debut 1958 ... har jag försökt skriva de böcker jag saknade när jag själv var i 10–13-årsåldern, böcker som samtidigt som de var spännande och roliga på vanligt sätt också talade om saker, var informativa, berättade för killar hur tjejer såg ut och fungerade och för tjejer hur killar kände det, har författaren själv förklarat.

Hans-Eric Hellberg föddes 1927 i Borlänge. Karriären startade på Borlänge tidning där han först läste korrektur. Därefter blev det kåserier innan han till sist blev tidningens kulturredaktör. avancerade från kåseri-skrivare och korrekturläsare till kulturredaktör. Under 1950-talet debuterade han ochså, 1973, kom då det stora breaket, med beställningsjobbet Kram. Böckerna blev viktiga för många barn och unga.

– Han lyckades skriva om sexualitet och relationer, inte bara kärlek utan det var verkligen sex på ett sätt som gjorde att man tyckte det var spännande och att man identifierade sig med det, har Cecilia Blomberg, medarbetare på Sveriges radios kulturredaktion berättat.

– Man gömde dem under kudden, lite som den här hemliga spalten i Kamratposten – men betydelsefulla, slår hon fast.