Kafépersonalen: Det här är det värsta kunder kan göra
Då är du inte populär hos kafépersonalen.
Nu avslöjar Pia, som arbetat på flera stora kafékedjor, det värsta du som kund kan göra när du handlar på fik.
Att handla kaffe eller mat på fik är något många gör regelbundet – men hur får man egentligen bete sig när man handlar på kafé? Pia har arbetat på flera kända kafékedjor, och för Femina avslöjar hon nu tio vanliga saker som kunder gör, men som kafépersonal tycker är riktigt irriterande!
1. När du säger att du har bråttom och att du behöver få din beställning fort
Det är inte kafépersonalens fel att du är sen – och därför är det inte heller de som ska ta smällen av din tidsoptimism. När du beställer någonting på kafé så gör du det under premissen att det tar den tid det tar. Det är inte rimligt att gå in på ett ställe och säga någonting i stil med: ”En komplicerad kaffe och en macka med extra x och utan x, och det måste ta fem minuter för jag ska hinna med ett tåg som går snart”.När jag jobbade på ett café i anslutning till en tågstation var det jättevanligt och det gick inte en dag utan att jag fick den förfrågningen.
2. När du beställer kaffe som inte finns på menyn
På ett kafé är baristorna utbildade att kunna ta beställning på de kaffedrycker som erbjuds. Har du ett specifikt önskemål som ligger utanför menyn så är det ingenting du kan kräva. Vill du ändå beställa en kaffe som egentligen inte erbjuds; fråga snällt och förklara gärna vad det innebär. Och ta ett nej om du får det! Det är förvånansvärt många som tycker att de vanligaste kaffebeställningarna är för basic för dem.
3. När du äter i en coffeeshop utan sittplatser
Finns det inga sittplatser på kaffestället du brukar besöka – kanske vid en stor tågstation? Då är det inte meningen att du ska fika där, utan ta med dig din beställning på vägen. Gör det!
4. När du klagar på att det är för dyrt
Det är helt onödigt att du klagar på priserna till kafébiträdet. 1. Tycker du att priserna är oskäliga är dörren där borta! 2. Det är antagligen inte det stackars kafébiträdet som du skäller ut som faktiskt sätter priserna. I allmänhet; allt som personalen inte själv bestämmer över bör de inte heller få skit för. Har du kritik så framför den snällt. Då finns det större chans att personalen tar din feedback vidare till de som faktiskt fattar besluten.
5. När du försöker få saker gratis
Det är nog fler personer som har bett mig om någonting gratis än vad det finns dagar på året. Nej, vi kan inte ge dig saker för att vi snart stänger. Ja, vi måste ta fem kronor extra för en extra espressoshot.
6. När du kommer precis innan stängning
Tänk på att kafépersonal oftast har väldigt kort tid på sig att klappa ihop en hel butik. Kom inte någon minut innan stängning och lägg en stor, komplicerad beställning! Det hatar verkligen kafépersonal när du gör.
7. När du klagar efter att du redan har ätit
Är det någonting fel på bakverken du har beställt? Säg det efter första tuggan, inte när du redan har slukat nästan hela. Det störigaste jag vet är när kunder kommer och klagar på att bakverket till exempel var för litet – när de redan sett vad de betalat för och tagit det beslutet. Du märker ju inte storleken på bakverket först när du ätit en stor del av det…
8. När du inte är uppmärksam på när din beställning är färdig
Vi ropar inte ut ditt namn ett tiotal gånger för att vi tycker att det är roligt. Väntar du på en beställning så uppskattar vi om du visar respekt genom att vara uppmärksam på när den är färdig. Vi gillar varken att skrika oss hesa, eller att springa runt bland bord och stolar och leta efter vem beställaren kan vara.
9. När du kastar fulla muggar i papperskorgen
En stor sopsäck som fylls till bredden kan faktiskt bli riktigt tung. Därför är det inte jättekul när den fylls av fulla muggar och glas. Drick upp din dryck eller häll ut den innan du slänger den i papperskorgen, tack!
10. När du uppehåller personalen aningen för länge
Är det full kö på kaféet så kanske det inte är rätt läge att dela hela din livshistoria, även om det såklart kan vara trevligt ibland. Även om kaféet inte är fullsatt så har personalen dock annat att göra och mycket att förbereda och fixa med. En konversation som är lagom lång är nyckeln! Annars blir det tyvärr inte så trevligt för kafébiträdet, utan mer ett stressmoment.
Pia heter egentligen något annat.