En runda till blir pjäs – skådespelarnas utmaning
För Femina berättar huvudrollsinnehavarnaBjörn Kjellman och Martin Wallström om utmaningen att spela full och risken med att bli för fåfäng som skådespelare.
– Många känner ”jag vill vara snygg, jag vill vara manlig”, och det går helt stick i stäv med yrket, säger Björn Kjellman.
Mads Mikkelsen tog publiken med storm i hyllade danska filmen En runda till, som 2022 vann en Oscar i kategorin Bästa utländska film. Filmen har tidigare satts upp som pjäs i Oslo, och i vår kommer den också till Scalateatern i Stockholm. I Mads Mikkelsens roll som gymnasieläraren Martin hittar vi Sverrir Gudnason, medan de andra tre huvudkaraktärerna spelas av Björn Kjellman, Martin Wallström och Christopher Wagelin.
Men teorin som filmen bygger på, att människan är född med en halv promille för lite alkohol i blodet, är inget som skådespelarna lägger särskilt stor vikt vid.
– Det är väl historiskt bevisat att vi är födda med en halv promille för lite - ibland. Det är därför folk vill ta en öl, eller ett glas vin. Men att ligga på det konstant, den teorin tror jag inte på, säger Martin Wallström.
När Femina träffar Martin Wallström, aktuell i nya Beck, och Björn Kjellman på Scalateatern har de inte hunnit börja repa pjäsen än, men har gjort några bordsläsningar.
– Det är ett kammarspel, och ligger nära teaterns språk. Det känns inte alls som en stor grej att göra teater av det här, säger Björn Kjellman och Martin fyller i:
– Man har destillerat filmen. Det är bara fyra karaktärer, de andra har vi skalat bort, de existerar bara i periferin. Man har kokat ner den till de här relationerna. och eftersom det är Thomas Vinterberg själv som har adapterat känns det kanske tryggt.
– Det centrala är att fyra personer bestämmer sig för att förändra sitt liv, inte genom att bestiga ett högt berg eller vandra genom Amazonas, utan genom att vara småpackade på jobbet. Det är lite barnsligt, men det är en rolig idé.
Björn Kjellman: ”Fåfängan hör inte hemma på scen”
Teatern är ett hemmavant forum för Björn Kjellman, men för Martin Wallström var det över ett decennium sedan han stod på teaterscenen. Han har i stället gjort karriär utomlands, och bland annat spelat mot Rami Malek i kritikerrosade tv-serien Mr Robot.
Att spela full har sina tekniska utmaningar, konstaterar Björn Kjellman, men menar att den stora utmaningen som skådespelare snarare är att inte bli för självmedveten.
– Vi kan aldrig vara upptagna med om vi är bra eller dåliga. När man kokar ner det handlar det om att tro på fantasin. Det är när jag tror på det själv som jag tror att publiken tror på det, säger han och fortsätter:
– Det är inte du som ska presenteras på scen, det är en roll. Många känner ”jag vill vara snygg, jag vill vara manlig”, och det går helt stick i stäv med yrket. Det finns många som gärna drar rollerna till att bli det där, men den där fåfängan hör inte hemma på scen. Sen får man vara hur jäkla fåfäng som helst vid sidan av. Jag är det definitivt.
Martin Wallström instämmer.
– Det är svårt att komma bort från att vara självmedveten. Det tog mig många, många år. Men om man har kul med det, då bryr man sig inte så mycket.
Är skådespelarna mer fåfänga i Hollywood?
– Det roliga svaret är ju att allt är annorlunda, men det riktiga svaret är att det är precis likadant. Det är en kamera och två skådespelare – oavsett om det är i New York eller Stockholm, så är det min erfarenhet att det är exakt samma sak. Jag tror inte man kan generalisera att folk är mer fåfänga. Alla är fåfänga, jag är också fåfäng.