Trendar: Krönika om självkärlek Dejta efter separation Teknikhacks Yoga med Johanna Resetips Vintips till maten

Personalen i skönhetsbutiken: Det här är det värsta kunder gör

02 mar, 2023
FotografTT.
Håll koll på humöret – och hygienen.
Det önskar Monica, har länge jobbat i en av Sveriges vanligaste skönhetsbutiker, att fler kunder skulle göra.
För Femina berättar butiksbiträdet om nio vanliga saker som många gör i skönhetsbutiken, men som hon helst skulle slippa.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons
5 saker som personalen på McDonalds verkligen hatarBrand logo
5 saker som personalen på McDonalds verkligen hatar

Att handla smink, hudvård, parfym eller andra skönhetsprodukter är roligt och lite lyxigt, men bara för det får man inte bete sig hur som helst i butiken. Monica har jobbat i flera år i en skönhetsbutik som hör till en av Sveriges vanligaste butikskedjor, och har gett service till tusentals kunder genom åren.

För Femina berättar hon nu om de nio mest irriterande sakerna som det är vanligt att kunder gör i skönhetsbutiken.

Lukta på kunderna

När man ska hjälpa kunderna med parfymer så är det väldigt vanligt att de ber oss lukta på dom, allt från handleder till hals. Det värsta jag varit med om var ju när någon bad mig att lukta på hennes armhåla.

Annons

Hjälpa ”lite fort”

I skönhetsbutik så jobbar vi mycket direkt mot kund ute på golvet, där vi hjälper med val av smink och nyanser. Här är det många som kan bli irriterade för de tror att de kan bryta kösystemet genom att ”få hjälp fort med en liten grej”. Ställ dig i kö så lovar jag att hjälpa dig så fort jag kan!

Testa innan!

Det är ofta det händer att folk kommer tillbaka med smink och säger ”detta var inget för mig” – alltså inget produktionsfel, utan kunden gillade bara inte produkten. I skönhetsbutik får vi inte ta tillbaka använda produkter, vilket kunderna kan bli väldigt arga över. Det är därför det är så viktigt att testa i butik eller be om en test hem.

Felriktad ilska

Om en produkt har slutat säljas blir kunderna ofta arga på oss i personalen. Jag förstår att det är tråkigt att produkten inte finns mer, men det är faktiskt inte vårat fel!

Vill ha gratis sminkning

Det är vanligare än man kan tro att kunderna kommer in i butiken och antar att de ska få en hel sminkning gratis. Vi kan absolut testa produkten för att se vilken nyans som passar men annars får man boka tid för en sminksession.

En kvinna testar smink på handen.
Testa sminket på handen, inte i ansiktet.

Ta inte ut dåligt humör på personal

Detta händer ofta! Vi är människor precis som du, och det är aldrig okej att ta ut sin ilska på någon som inte har något med det att göra.

Annons

Rabatten har gått ut

Det är väldigt vanligt att kunderna blir arga på oss för att deras rabattkuponger har gått ut. Vi kan självklart påminna men sen är det upp till dig!

Försöker lura till sig gratisprover

Kunder som kommer in och ber om smink- och hudvårdstest flera gånger, vi känner faktiskt igen er! Det är okej att testa för att hitta rätt men när man får in det som ett mönster för att slippa köpa produkterna? Inte okej.

Onödiga felköp

Det händer att kunder inte vill ta emot vår hjälp eller hinner testa produkten i butiken, och sedan kommer tillbaka för att skylla på oss att det var fel nyans på vad de köpt. Köp inte smink om du har bråttom!

Testa inte i ansiktet

Bland det värsta som finns är kunder som testar vissa produkter i ansiktet. Kajal, läppstift, mascaror – tänk vad mycket bakterier det bildas! Testa på handen eller be om hjälp hur du kan hitta rätt nyans och produkt för dig.

Inspireras direkt i din inkorg – anmäl dig till Feminas nyhetsbrev

Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten – det är helt gratis!

Annons