Det innebär K-beauty – skönhetsexperten förklarar!
Arkmasker, kuddfoundations och BB-cremer tog oss med storm när K-beauty-trenden landade här för lite mer än 10 år sedan. Men även om produkterna blev kvar så klingade hajpen av. Tills nu. För i år har det fullkomligt exploderat av nya märken från Sydkorea och det har öppnats många butiker som enbart säljer K-beauty.
Kedjan Yeppo & Soonsoo har etablerat sig på flera platser i Stockholm och rör sig nu ut i landet, Glowstation finns i Mall of Scandinavia i Solna och nätbutiken GlowId har öppnat mini-filial på NK i huvudstaden.
Kanske behövde vi lite tid på oss för att upptäcka hur väl de plånboksvänliga K-beauty-produkterna faktiskt passar oss här i Norden, där det är vanligt med torr och känslig hud. Eller så behövde vi vänja oss vid tanken på att använda produkter som ibland har lite mer lekfulla förpackningar och många gånger rätt udda ingredienser.
3 tips för K-beautykänsla
1. Toner pads är tunna serumfuktade servetter som sveps över huden likt ansiktsvatten eller placeras ut som mask där du önskar effekt. Hos Mediheal finns Watermide Moisture Pad med svalkande och återfuktande serum för trött och torr hud. Växtextrakt som kamomill och salvia samsas med isländskt glaciärvatten. Ca 348 kr/100 st.
2. Daily Eyemask från Steambase är en aromatisk ögonmask med varm ånga som inte bara är lyxigt avslappnande att vila under. Ingredienserna ökar cirkulationen, mjukar upp huden, minskar fina linjer och dämpar svullnader. Här finns sju masker med olika naturliga extrakt och eteriska oljor samt en doftfri variant. Ca 149 kr/5 st.
3. Mantle har inspirerats av K-beauty när de tagit fram sitt nya serum. Men i stället för snigelslem är det manet-sekret som väntar i The Hydra Serum, en ingrediens som är extremt fuktbindande. Det kombineras med arktiska djuphavsalger, hyaluronsyra, malakitextrakt och panthenol för att göra huden fuktmättad men också barriären stark. Ca 490 kr/50 ml.